Reparatie van het hek is klaar, en al twee weken in Segou

6 augustus 2017

De afgelopen week hebben Thierno, Baru en Alou de mannen die al eerder voor ons hebben gewerkt bijna het hele hek "opnieuw" gedaan...De ijzeren paaltjes tussen het hekwerk zaten niet diep genoeg, en daarom heel wankel, dus opnieuw gat gegraven en cement erin. Ook klimmen er waarschijnlijk zo nu en dan kinderen overheen vanwege de karitebomen, daaraan zitten hele lekkere vruchten die ze graag willen hebben. Er zijn dus ook of geiten of koeien binnen geweest. Ik kan niet helpen met het hek, beetje te zwaar, en ook de zon brandt erg, dus ik heb de gaten bij de bomen uitgehakt, dan krijgen ze meer water, en ik heb elke dag het eten gehaald wat Rokia de zus van Thierno voor ons klaarmaakt, heel lief en lekker. Gister werd ik ineens heel misselijk, overgeven en pijn in mijn buik. Had ook koorts, 38,5 gemeten toen ik weer in onze kamer was. Malaria dacht ik en het zijn ook de symptomen, maar vandaag na een rustdag een stuk beter. Thierno zegt dat dat kan, dat het snel weg kan zijn...maarja hier heb je wel de milde vorm, gelukkig. Ik had ook een avond toen ik aan het computeren was vergeten me in te spuiten met antimug, beetje stom. Vorig jaar geen last gehad, slikte een homeopathisch pilletje wat het imuunstysteem versterkt, nu trouwens ook.. Het jaar daarvoor slikte ik lariam en kreeg malaria, en was een week ziek.Wel erg genoten van Dialabougou op ons land, het buiten zijn, alle dieren, en dromend dat daar in de toekomst een huis zal staan.(heel grappig Rokia de zus van Thierno vroeg of we een villa gingen bouwen.nee een huis zei ik en 2 gastenverblijven).) Er zijn heel veel vogels, vlinders, rupsen, een dikke spin die Baru liet zien die tussen bladeren bij het hek zat(heb nog nooit z'on grote gezien) gelukkig liet hij hem lopen..en allerlei andere insecten. Toen we zaten te eten van de week kwamen er ineens een heleboel gele vogeltjes, z.g wevervogeltjes in grote getale. Er zat een bepaald insect in de lucht waar ze op afkomen. Normaal is het bijna niet te doen ze te fotograferen, ze zijn te snel, en komen bijna niet op de grond. is me nu gelukt, en ze zijn heel mooi en leuk om te zien. Alleen is er nog steeds een probleem met de wifi, of ze rekenen bij mailtel in bites, en als je dan een foto wilt laden kost dat heel veel bites, dus geld..je koopt steeds een soort telefoonkaart waarmee je het wifiapparaat oplaad. Heel frustrerend dus, en malitel de provider verdiend hier heel veel aan.Dus nog even wachten met de foto's.. We willen dus nog naar het hoofdkantoor in Bamako om hierover te klagen, als dat al helpt.

Ook van de week kwam er ineens een kalfje bij ons binnenlopen, eerst liep hij Thierno steeds achterna, maar daarna ging hij gezellig bij ons liggen. Ik kon hem zelfs vastpakken en aaien, heel lief en vol vertrouwen. Hij bleef de hele dag, maar aan het eind wisten we niet wat te doen..we wilden weg maar konden hem ook niet achterlaten. Ineens zagen we in de verte een kudde en hoorden we een loei, mama riep en het kalfje antwoordde. Er moest eerst nog wel over en weer geloeid worden maar toen wist hij het zeker en rende naar zijn moeder, was best ver weg. Maar prachtig om te zien en mee te maken.Zondag ging Monique(die hier woont) met ons mee, ze had ons land nog niet gezien. Heel gezellig, lekker zitten kletsen onder de karitébomen.(is een boom met groene vruchten, die heel lekker zijn zoals gezegd, en een grote bruine pit, waar de z.g beurré de karaté van gemaakt wordt, die ook in veel crèmes gebruikt wordt)  Maandag was een regendag, het viel met bakken uit de hemel, en het is dan op de onverharde wegen een grote modder en waterpartij..We konden dus ook niet gaan werken aan het hek.s'Middags toen het droog was, gingen we naar Haoussatou, een andere zus van Thierno, maar de weg naar haar huis was afgesloten door water, we konden zelfs niet er heenlopen(water was kniehoogte) Toen maar naar de markt, die is elke maandag en zeer kleurrijk, met veel ambachtelijke producten, altijd leuk, en mooie foto's gemaakt. Hoewel ik wel later zag dat een paar mensen de handen voor hun gezicht deden, en eentje keek erg boos..maar ook vaak vinden mensen het leuk om op de foto te gaan, vooral de kinderen. Heb dus ook weer een paar prachtige portretten, veel mooie mensen hier.

Wat ik nog wel een erg probleem vind is het afval..Het ligt echt overal, en mensen weten niet wat ze er mee moeten doen. Het wordt nauwelijks opgehaald dus liggen er bergen op straat, waar dan weer aarde overheen wordt geschept. Het gaat me echt aan het hard, en het is vies, vooral als het geregend heeft, en die plaatsen zijn uitstekende broednesten voor muskieten. Heb de hele tijd de neiging om eens een hartig woordje met de burgemeester te gaan spreken...maar of dat helpt. Het is echt zonde, Segou is z'on leuk stadje, maar wordt op deze manier verpest. Thierno vertelde dat er vroeger tot aan de rivier prachtige bossen waren van mango's en andere bomen, en nu is dat voor een groot deel weg. We logeren in een kamer op een erf waar een nog een andere familie woont, en 2 studenten, dan zie je echt goed hoe zij met het afval omgaan, de ene helft wordt elke dag geveegt, door de dochter van 12 jaar, en in de andere helft/ hoek wordt het afval gedumpt. De moeder laat trouwens haar kinderen bijna alles doen, het meest haar dochter, het is de hele dag Aicha doe dit doe dat. Heel sneu vind ik, ze heeft wel vakantie, en kan een beetje meehelpen, maar moet ook kunnen spelen..(vind ik als westerse geest) In Mali kunnen de ouderen de jongeren alles laten doen, dat is zo de gewoonte.Ik vind het niet z'on fijne gewoonte.. Nu al bijna 2 weken hier, de komende dagen nog wat dingen regelen, en dan maandag weer naar Bamako. We hopen volgende week ook het sociale woningproject met de leemstenen te gaan bezoeken. En natuurlijk te horen wanneer ze bij ons kunnen komen..