Halverwege ons verblijf en heel veel werk

24 augustus 2019 - Bamako, Mali

Nu pas kan ik een verhaal schrijven, mijn computer werkte niet meer goed, en Ibrahim een neef, die bij ons in huis woont in Bamako heeft het min of meer gemaakt. De tijd gaat snel, we hebben nog een maand waarin nog veel moet gebeuren.Er is weer vanalles gebeurd, leuke en minder leuke dingen.. We willen het gastenverblijf afmaken, de tegels leggen in kamer en badkamer, de ramen plaatsen, en ondertussen wordt ook het huisje voor de gardien gemaakt.Het is hard nodig dat er iemand permanent is, een gardien dus de bomen water geeft, zorgt dat er geen dieren(en ook mensen) binnen komen etc Het gaat best snel en deze keer slechts van een eenvoudige tekening. Ibrahim gaat ook de tegels leggen, waar ik heel blij om ben want dat heeft hij ook in Bamako gedaan, en hij doet het goed en zorgvuldig.(hij is van alle markten thuis, en ik mag hem graag)

Het is en blijft een uitdaging, en vaak wordt mijn geduld heel erg op de proef gesteld..bv de ramen waren al gemaakt toen we erachter kwamen dat er niet goed gemeten was, en ze dus niet pasten. Nu moet alles over en dat is vaak zo...

We logeren in Thierno's huis in Segou, wat tot nu toe verhuurd was en echt volledig uitgewoond. De afgelopen 2 jaar via een immobilier, een tussenpersoon die geacht wordt alles in de gaten te houden en ook te controleren als de huurders eruit gaan. Dit heeft hij niet gedaan, en dus alleen geld opgestreken..Deze keer wilde ik dat hij een beetje verantwoordelijkheid nam..want hij heeft de huurders waarschijnlijk ook borg gevraagd en dat in zijn eigen zak gestoken, er waren vele dingen kapot toen wij aankwamen en gaten in de muren. En, een kleine overwinning, hij heeft iets betaald, waar wij weer verf van kunnen kopen..De veranda is inmiddels geverfd, lichtgrijs en meteen een complete metamorfose, heel licht en schoon geworden. Had meteen een fantasie om hier ook een muurschildering te maken, maar waarschijnlijk is er geen tijd. De cour wordt ook opnieuw betegeld, en aan alle randen een stukje open voor bloemen en planten. Laten we zeggen het huis had enige zorg nodig, en daar zijn wij wel goed in..

Vanuit Nederland had Thierno geregeld dat er op een deel van het erf tegels gelegd zouden worden. De manson die dit heeft gedaan wilde blijkbaar snel snel, en huurt dan ook iemand anders in, die van niks weet en dus niet goed. Bobbelig en scheef en het water ging de verkeerde kant op.(als het regent) Er is nu een andere manson die alles er weer uit heeft gehaald, en opnieuw gaat leggen. Ook had deze "foute" manson de fosse septique gemaakt, ook niet goed. Dit kost heel veel tijd, energie en frustratie en niet te vergeten geld.En ik snap het echt niet, want hij krijgt nooit meer werk van ons en het is niet goed voor zijn reputatie. Maar blijkbaar denkt hij niet zover vooruit.. Gister toen we er niet waren was een van de hulpjes(jongens die de manson helpen) nieuwsgierig naar onze waterzakken die op de trap in de zon lagen, pakte hem op en liet hem vallen, kapot, scheur erin. Heel belangrijk voor ons want daarmee maken we ons water uit de put schoon van alle bacterieen en andere kwalijke zaken. We hebben er gelukkkig nog een, maar de mensen hebben hier totaal geen respect voor andermans spullen. Ik ben heel boos geworden, maar hij kan het niet vergoeden want zoiets is te duur. Wel gezegd dat hij dan gister en vandaag maar voor niks moet werken..vandaag was hij er niet. Daarna was ik heel erg moedeloos, en ook Mali moe, wij proberen op te bouwen en zuinig te zijn op onze spullen, en het wordt zo teniet gedaan. Maarja niemand heeft een goed voorbeeld, en de president van Mali doet hetzelfde, zijn en de zakken van zijn familie vullen. Ik las in de krant dat er de afgelopen 10 jaar zón 13 miljard euro is gedoneerd door Nederland en Canada, en dat een groot deel van het geld verdwenen is.(nederland heeft ook niet tijdig gecontroleerd) Thierno had een musqietennet gekocht en zag ineens dat erop stond dat die gratis uitgedeeld moesten worden voor de mensen hier.Er stond zelfs op niet verkopen.., maar hij heeft hem gekocht voor 1500cfa(2,25euro) Waarschijnlijk heeft een ambtenaar ze verkocht, en daarna worden ze doorverkocht. Kinderen worden geen grenzen gesteld, of opgevoed met het idee dat er consequenties zijn of zorg te dragen voor anderen of je omgeving. Met name jonge mannen, die de hele dag onder de boom zitten thee te drinken, de vrouwen doen alles in het huishouden, en de jongens..die worden verzorgt. Niet allemaal natuurlijk, nu zijn er 3 jongens uit burkina faso die de manson helpen, en die werken heel hard..

Heel jammer al die corruptie, want zo gaat het land niet vooruit, eerder achteruit. Geen geld wordt besteed aan betere wegen, onderwijs en bv een vuilophaaldienst, en het schoonmaken van de verschillende wijken. Het is een groot probleem, overal ligt vuil, en veel plastic, de mensen proberen het bijelkaar te vegen en ook te verbranden, maar de gemeente doet niks. Overal vuile plassen, en de afwatering is open dus daar komt ook veel vuil in en stinkt heel erg. Maar wat te doen? Ik probeer het aantal plastic zakjes te beperken, maar dat is soms moeilijk..werkelijk bij alles krijg je er een. En die wordt dan vervolgens meteen weggegooid. Iedereen gooit het gewoon op straat, dus er ligt overal heel veel zwerfafval. Het gaat me aan mijn hart, het verpest de omgeving want zonder zou veel mooier en schoner zijn, zelfs sommige buitentoiletten komen op de straat uit. Ook wordt afvalwater op straat gegooid en wordt er (af)gewassen op straat. Dat blijf dan liggen en gaat stinken.

Nu genoeg van het negatieve..en tijd voor weer iets positiefs. Er worden nog steeds prachtige dingen gemaakt, zoals stoelen stoffen, keramiek etc. De vrouwen uit het pottenbakkers dorp gaan een wastafel voor ons maken van keramiek. Of liever gezegd een kom met een gat erin die geplaatst wordt op een kastje. Dit dorp ligt aan de overkant van de rivier maar ze hebben een verkooppunt aan deze kant. De potten worden gebakken in grote houtvuren, ik heb het een keer gezien, en het is erg indrukwekkend. Verder weer een mooie stof gemaakt voor gordijnen, en de kleermaker, ik heb eindelijk een redelijk goede gevonden, heeft de kussens voor de bank genaaid. We zijn nu op 3 plekken bezig, maar gelukkig is Niamana(bamako) nu wel af...

Gister begon het hard te regenen, en vandaag regent het nog steeds, heel somber en bewolkt. Dat betekent ook dat we niet verder kunnen, of tenminste Ibrahim die vandaag zou beginnen met het leggen van de tegels. Het is goed dat we eerst het gastenverblijf doen, we lopen tegen allerlei dingen aan, bv het plaatsen van de ramen, wat anders is als een gewoon huis. De ramen worden nl gesoldeerd, en dat is het volgende probleem, we hebben geen electriciteit. Dus moeten we ergens een generator huren of lenen.. In iedergeval is dit een goede oefening voor als we ons huis gaan bouwen daar. Dat hebben we inmiddels ook een beetje vereenvoudigd. Allemaal best veel, en gister was ik dus een beetje uitgeput, slap en koorts. Heel vreemd dat had ik al een keer eerder maar slechts een dag. Misschien zegt het lichaam; even rust nemen..Maar al met al zijn we toch heel trots op wat we hebben neergezet,(letterlijk 2 gebouwen) ondanks alle uitdagingen en problemen. En fijn dat we het kunnen doen hier, ik bedoel dat opbouwen, dat was in Nederland nooit gelukt,..

A la prochaine fois

1. Hein Verheijen:
    26 augustus 2019
    Klinkt al met al toch goed,leuk om je avonturen te lezen.
    Liefs Hein.
  2. Mirjam Rullmann:
    26 augustus 2019
    Knap dat jullie het uiteindelijk toch (bijna) allemaal voor elkaar krijgen en dat er nu ook een prachtig gastenverblijf in wording staat! Liefs, Mirjam