Wat je niet ziet is er niet...

4 september 2018

Het regent vandaag, eerst een forse bui en nu regent het gestadig door, het is immers de regentijd.

De kracht van het water..in Dialabougou ontstaan hele rivieren, het land loopt een beetje af, bij de put hebben we cement gelegd maar dat is ook is gister een beetje kapot gemaakt door het water. Als we er ooit gaan wonen moeten we die riviertjes echt kanaliseren..bv naar de aan te leggen vijver.

We hebben het gastenverblijf en de fosse septique(septische bakken) 'uitgezet' met ijzeren paaltjes en rode stenen, zodat de ploeg weet waar ze het gastenverblijf moeten bouwen. We zouden zondag Amatigue(die met zijn ploeg onze annexe gaat bouwen) ontmoeten maar hij zei dat hij nog onderweg was vanuit Mopti en dat het laat zou worden. Voor de volgende morgen afgeproken, maar alweer to good to be true...Hij moest met een ziek kind naar het ziekenhuis. Altijd weer een ander excuus, en ik weet niet meer of hij de waarheid spreekt. Zo gaat het al maanden en dat is zeer vermoeiend..Gelukkig heeft hij een compagnon Moustapha die iets betrouwbaarder is, maar die weer niet zelfstandig kan beslissen,volgens mij.Intussen heeft hij een afspraak afgezegd en bij de volgende is hij gewoon niet op komen dagen. Toen een medewerker hem belde zei hij dat hij in een reunion(vergadering) zat. Geen excuus en hij nam niet op toen ik belde op mijn sms geen antwoord..Ik was heel kwaad en ik begrijp niet dat ze zo met hun klanten om kunnen gaan. We hebben inmiddels de offerte gehad, die we nogal fors uitgevallen vonden,.In eerste instantie leek die heel gespecialiseerd, alles uitgeschreven behalve hun verdiensten, ze rekenen nl per m2 en m3.(alles inclusief, stenen cement, ijzer en bouwloon) Eerst heel ondoorzichtig voor mij. We hadden al eerder een bespreking met Moustapha, waarin we aangaven dat we zelf alle materialen gaan kopen, ze hadden nl alles inclusief gerekend, ook bv het verven, de ramen, de pijpen, electra kabels etc Wij denken dat we de materialen goedkoper kunnen krijgen, en niet alleen denken...we weten het. Dus meteen 3miljoen cfa eraf..(4500 euro).Nu dus nog verder onderhandelen, en dat gaan we zondag doen(wat we dus niet konden doen omdat mustapha niet kwam). We willen nog flink wat van de prijs af...Ik vind het allemaal best lastig, onderhandelen en dan ook nog in het frans, mensen niet kunnen bereiken, of slechte verbinding. We zijn al met al nu al weer een 1,5 maand bezig.Ik heb vanmorgen een mail gestuurd met wat wij kunnen betalen, we moeten er nl nog 2 bouwen.. Ondertussen de laatste finisch in touch in ons huis in Niamana, de tegels in de tuin zijn gelegd, we hebben een prachtig bed en twee bamboe banken gekocht Het bed heb ik geverfd met witte lak en veel terpentine(op aanraden van mijn zus) zodat je het hout nog wel ziet maar wel een beschermlaag heeft. Daardoor zag ik ook goed hoe het gemaakt was, van buiten erg mooi maar van binnen lelijk hout en schots en scheef, dus wat je niet ziet is er niet..dat is wel vaker het motto hier..Het is heel erg mooi geworden, veel mooier dan de vernis die ze hier gebruiken die heel glanzend en geel is. We hebben het bij een plaatselijke meubelmaker laten maken dus konden we beter zeggen hoe we het wilden hebben, en niet al te duur. Ook ga ik een muurschildering maken op de muur van de garage.En Thierno heeft vandaag een schotel voor televisie aan laten leggen, hoeft voor mij niet zo, maar zijn dochters vinden het geweldig...

Ook ga ik een muurschildering maken op de muur van de garage. Ik heb het ontwerp gemaakt en de tekening in houtskool staat al op de muur. Nu nog in drie  aarde tinten, soort leemverf erop schilderen. Ook nog gordijnen naaien voor het raam van Thierno's moeder, en voor de keuken waar de bonne nu slaapt, en waar geen deur is, zodat zij een beetje privacy heeft. Vorige week ook met Marja op bezoek geweest bij Wendela op een boerderij bij ons in de buurt. Zij gaat daar kaas, yoghurt, drinkyoghurt en gepasteuriseerde melk maken om te verkopen. Het is een groot terrein met 50 koeien, en de alle apparaten komen uit Nederland. Erg lekkere yoghurt..de bedoeling is dat ze alle producten gaat verkopen aan hotels, winkels, benzinepompen(waar vaak een winkel bij is) etc

Ook hier in Dialabougou nog wat werk aan het hek, op sommige plekken een beetje kapot, nog bomen planten, de kaki doet het goed, een gardien zoeken, iemand die het komende jaar de bomen gaat water geven, en alles een beetje in de gaten houdt, vast nadenken over ramen, deuren en tegels...etc

De tijd is weer gevlogen...en weinig tijd voor 'leuke' dingen, bv hier naar centre culurel Kore, die tentoonstellingen organiseert en concerten, of atelier Badialan in Bamako om andere kunstenaars te ontmoeten. Heb zo nu en dan echt behoefte aan wat andere impact...Ben er vanmiddag toch geweest en heb de tentoonstelling bekeken en gesproken met een kunstenaar die hier in Segou werkt. Was leuk en we hebben een beetje uitgewisseld, hij werkte ook voor het festival sur le niger wat elk jaar in februari gehouden wordt. Er zaten een paar werken tussen die me aanspraken, met tissue(stof) op doek waardoor er ook een soort relief ontstaat.Ik heb een paar van mijn werken laten zien. Ook wel weer zin om andere kunstenaars te ontmoeten en bv samen te werken maar waarschijnlijk de komende 2 jaar geen tijd...

We fantaseren ook om hier een stichting op te richten die bomen gaat planten en kinderen gaat onderwijzen daarover en over l'environment(de omgeving), het afvalprobleem en hoe je daar beter mee om kunt gaan..door middel van bv kunstprojecten. Mais ca c'est la musique de future..

Nu avond en alweer een fikse bui, goed voor de bomen maar niet voor de kleine boompjes die we gepland hebben, die komen letterlijk onder water te staan. Eerst maar zorgen dat het gastenverblijf en het huis er komt. Haoussatou de zus van Thierno gaat het 'project' een beetje begeleiden, zij gaat zorgen dat alle materialen er op tijd komen, en alles in de gaten houden. Zij heeft ervaring met het bouwen van huizen...heeft in het begin bij ons huis in Niamana(Bamako) ook de bouw georganiseerd en geleid. De tijd gaat supersnel over 2 weken zijn we alweer in ons kikkerlandje, en dat is het echt vergeleken met Mali, wat 36 keer groter is en waar ook z'on 30 talen gesproken worden. Het zal weer wennen worden..maar natuurlijk wel weer zin in meer groente, kaas en bruinbrood..Deze keer trouwens geen enkele keer ziek geweest, ook geen diarree of verstopping wat meestal wel een paar keer voorkomt. Gebruik homeopatische korreltjes tegen malaria, deze versterken het immuunsysteem en werken erg goed. Doe dat nu al voor het derde jaar en geen enkele keer malaria meer gehad...De laatste keer kreeg ik het terwijl ik lariam slikte..

Ik droom alvast dat het gastenverblijf of annexe er komt en zie het helemaal voor me prachtig kleurend bij het groen eromheen. We moeten alleen een lange adem en veel geduld hebben, wat ik trouwens deze keer meer had,

Door de hitte raak ik ook snel verhit, maar er was deze keer veel regen en daarna koelte.

Morgen weer naar huis, oftewel ons 2e huis in Niamana naar Ina, Oumou, Haoussatou, Ibrahim, Jeneba, la mere en Alimata..en daar weer wennen aan zoveel mensen. Maar het is ook gezellig en er wordt voor ons gekookt, tenminste in de middag. Hier in Segou trouwens ook door Rokia, een andere zus van Thierno, heel lief want als we in Dialabougou werken zijn we meestal te moe om nog iets te maken..

Dit was het voor nu, misschien komt er nog een verhaal, a bientot.

1. Emilie Toure:
    5 september 2018
    Wat een avonturen allemaal weer Ellen. Een groots project! Leuk om te lezen. Die homeopathische korreltjes vind ik heel interessant. Hoor graag van je wat de naam is. Ik weet dat er een plant is waar de farmaceutische industrie niets van wil weten maar die uitstekend werkt.
  2. Ellen Verheijen:
    5 september 2018
    Hi emilie, ja die korreltjes zijn echt goed. Bedenk ineens dat ik er gister een in had moeten nemen...Je voelt het ook als je ze inneemt. Zal als ik terug ben je de namen en de dokter doorgeven. Hier ook een plant waarvan Thierno een aftreksel maakt golobe heet die, staat gewoon langs de kant van de weg die goed is tegen malaria. Gaan jullie ook weer naar Senegal? 15 sept terug.