een nieuw bed royale, en wachten op de offerte(van het gastenverblijf)

13 augustus 2018

Wat gaat de tijd snel, al weer 4 weken hier, en eindelijk een beetje 'ingedaald', mijn lichaam en geest zijn weer gewend aan het leven hier. De temperatuur werkt ook mee..het is nu ongeveer 23 graden en bewolkt. Eigenlijk al de hele week en dat levert prachtige luchten op, bijna elke avond sta ik op het dak te fotograferen. Met deze temperatuur meer energie, maar we zijn hier in Niamana zo goed als klaar met het huis. Laatste actie was tegels leggen in de tuin en voor het huis, ik ben niet zo voor tegels maar het is erg praktisch. De rode aarde hier maakt alles rood en dat krijg je er moeilijk af, zo voorkomen we bv dat de muren allemaal rode vlekken krijgen. En dat is wel de moeite waard want we hebben zo hard geschilderd vorig jaar..Aan alle kanten wel stukken opengelaten voor tuin, en we hebben al wat mooie bloemen gekocht en aloe vera gekregen. Ook onze slaapkamer is erg opgeknapt met een nieuw bed van een plaatselijke meubelmaker en een bogolan aan de muur, lijkt op een hotelkamer nu...het bed slaapt heerlijk eindelijk niet meer op de grond, en een ventilator aan het plafond. Steeds een beetje meer 'luxe', en met elke verbetering erg blij en bewust hoe belangrijk al die dingen zijn, en hoe je dat in Nederland voor lief neemt. Wij hebben hier best wel een beetje afgezien in het begin 4/5 jaar geleden. Elk jaar ietsje beter..in het begin was er bv geen electriciteit, we hadden een lamp op zonne-energie een converter om de apparaten op te laden. Nu kunnen we ons richten op het bouwen van ons andere huis en gastenverblijven. Alleen wachten we nog op de offerte, Amatigue en zijn compagnon Moustapha gaan het huis bouwen maar ook de electra, de riolereng en de ramen en deuren maken, dus all-in. Het gaat waarschijnlijk z'on 4 a 5 maanden duren en ik hoop dat ze kunnen beginnen als wij er nog zijn. We waren dus bij een sociaal woningbouwproject wat ze hier in Bamako gerealiseerd hebben. Een pilot van 15 huizen met de leem/laterietstenen te midden van betonnen huizen. We kregen een rondleiding en de huizen zijn verbazingwekkend koel vanbinnen, zelfs in de hete tijd(maart t/m juni). Het leuke is dat de huur tegelijkertijd een afbetaling is aan het huis, dus na verloop van tijd is het van jou... Ook erg mooi i.v.g met de huizen van cement, en wij kregen een idee hoe ons huis gaat worden. Het is spannend wat ze gaan rekenen voor een gastenverblijf..en het wordt dus een jarenproject want we hebben beperkte middelen...Maar goed,zo is het met dit huis ook gegaan en dan ineens is het klaar...Gister afspraak met Simone en Nederlandse die hier al 14 jaar woont en werkt op de Amerikaanse internationale school. Ze geeft o.a kunstles net als ik. De school is voor kinderen van expats en rijke Malinesen, en kost 'slechts' 20.000 dollar per jaar per kind...In de wijk eromheen gingen we lunchen bij een chinees restaurant, wist niet dat het er was.. Voorgerecht sla met garnalen erg lekker, daarna capitaine(vis) met thaise saus minder..en best duur voor malinese begrippen, nl 10.000cfa, 15 euro. Dat betalen ze hier aan een bonne(dienstmeisje) per maand. Een bonne hebben we nu, wat een 'luxe', ze is gekomen om Haoussatou(dochter thierno) te helpen want die heeft nu een kindje en is ook nog bezig haar verpleegopleiding af te maken.Ze is nu de hele de hele maand op stage ergens tussen Bamako en Segou en ook Ibrahim de neef is ergens bezig aan een klus, zijn vrouw en dochtertje zijn naar familie.We zijn met relatief weinig mensen in huis, Ina thierno's moeder, Oumou de andere dochter., la mere, nichtje, alimata, de bonne en wij 2. Vind het wel lekker rustig zo....

De bonne moet trouwens vaak heel hard werken, 7 dagen per week en word vaak niet al te goed behandeld. Het zijn jonge meisjes die vaak uit de dogon of het noorden komen. Bij ons is het best goed voor haar, want ze hoeft bv niet te koken, dat doet Oumou en ik s'avonds. Ik wil eigenlijk ook dat ze geen dingen voor mij gaat doen...maar als ik naar put ga om water te halen dan neemt ze het van mij over..Je kunt hier erg lui worden..zoals veel mannen en jongens, die de hele dag op straat zitten en thee drinken. de vrouwen doen alles...er zijn natuurlijk mannen die werken, maar in het huishouden doen ze niks, zoals bij ons 60/70 jaar geleden. Van de week moest er gewassen worden, 3 hele grote hopen, en dat moet allemaal met de hand en met koud water, zodat Oumou, la mere en alimata er de halve dag mee bezig waren. Toen dacht ik de apparaten(wasmachine, fornuis, stofzuiger) hebben toch wel meegewerkt aan de emancipatie..

Elke dag hetzelfde ritueel, eerst wordt het hele erf geveegd dan het huis,(dan wordt ik wakker van de veger) en daarna het huis vegen en dweilen. Ze kijkt niet naar wat schoongemaakt moet worden, bv de ramen, maar werkt hetzelfde riedeltje af. Iedereen heeft hier gewoontes, bv als je je tanden nog niet hebt gepoetst kan je  geen goedemorgen zeggen. Peperplant in de tuin is niet goed want dat geeft boosheid en vurigheid aan de bewoners onderling. Een jongere moet je eerst begroeten als je ouder bent, koken is beter op houtskool, maar duurt wel 3 uur.. enz enz, soms wordt ik wel een beetje moe van al die regels of omgangsvormen..heel anders dan in Nederland.

Ook nog steeds strijd aan het voeren tegen de zwarte plastic zakjes...Ik heb een katoenen broodzak, een boodschappentas, en een bakje voor de eieren, en dan nog komen er zakjes binnen. Ik probeer de meiden ook 'op te voeden' wat dat betreft, maar het kan de mensen hier niet zoveel schelen volgens mij. Ze nemen nu wel trouw de boodschappentas mee als ze naar markt gaan. Maar ook al duw ik de mensen de tas onder de neus, ze grijpen automatisch naar het stapeltje met zakjes. Met als gevolg heel veel zakjes op straat, en ander vuilnis. Van de week ging ik wat boodschappen doen en kwam langs een bord in onze wijk waarop stond houd onze wijk schoon en netjes..kort daarvoor was ik langs hopen vuilnis langs de kant van de weg gekomen. Ook in andere delen van Bamako vaak erg vies, en als ze dan ook nog eens op straat gaan wassen, blijven er vieze poelen achter, waar muggen fijn hun eitjes kunnen leggen in de duurdere wijken,met mooie villa's, zoals bv waar ik gister was, wordt het vuil wel opgehaald, en zag ik zowaar een vuilniswagen. Ook zijn er vaak stenen geulen langs de kant van de weg om het water af te voeren, alleen zijn die vaak open. Daardoor komt er allerlei afval in wat dan weer gaat stinken.. Ik vind het zo jammer want Bamako is best mooi, sommige delen tenminste en erg groen,met veel bomen.

Vandaag 2e ronde van de verkiezingen, maar het staat eigenlijk al vast wie er gaat winnen...de huidige president IBK. Na de eerste ronde had hij facebook afgesloten(dat hij dat kan doen...) voor zeker 4 dagen. Ik weet ook niet hoeverre de verkiezingen eerlijk zijn verlopen. Thierno is niet blij...ik ook niet, want hij heeft weinig gedaan voor het land. Maar er is weinig protest...

Kom alweer aan het einde van dit verhaal, a plus et a la prochaine. Na de tweede ronde ook heel traag internet en weinig berichten op f.b.

In afwachting van de offerte ga ik een muurschildering maken in de garage a la Tiebele, een prachtig dorp in Burkina Faso waar de vrouwen de huizen beschilderen met natuurlijke verf.

1. Claar Verheyen:
    14 augustus 2018
    Leuk weer Ellen Zo leef ik jouw leven een beetje mee...op afstand! Veel succes met alle projecten!