mooie badkamer en scheve deur en wastafel

6 september 2015

De laatste loodjes tenminste voor deze keer..de mansons zijn bijna klaar, en ik ben er ook een beetje klaar mee.We zijn alweer 2 weken aan het verbouwen, en het is ciment wat de klok slaat...Ik kan zo langzamerhand geen cement meer zien. Er gaan tonnen doorheen en alles komt eronder te zitten.

De 'mansons''(metselaars) waren vergeten de ramen waar nog muskietengaas in moest eruit te halen.

Gevolg: heel veel schoonmaakwerk, ik ben een dag bezig geweest met 10 ramen.

Met het plamuurmes, schuurspons en schuurpapier en dan nog was het moeilijk.

Heel frustrerend, elke keer als we wat hebben schoongemaakt, weet iemand het toch weer te bespatten met cement.

Ik heb nu alle ramen geverfd, alleen de binnen kant moet nog. Verder heeft een neef van Thierno de 2 badkamers betegeld en dat is heel mooi geworden. Eindelijk iemand die zijn werk serieus neemt en het goed doet en het ook nog eens schoon achter laat. De tegels vinden was weer en compleet ander verhaal. Vorige week gingen wij op tegeljacht. Hier niet zo ver vandaan, half uur rijden is een straat met meerdere tegelhandels. Probleem is alleen dat ze allemaal min of meer hetzelfde hebben, en dat is de Malinese smaak..moeilijk te omschrijven.(niet de mijne) Degenen die ik mooi vind zijn steevast het duurste en komen dan ook vaak uit Italie, natuursteen. De goedkoopste komen natuurlijk uit China met overeenkomstige 'kwaliteit'' een keer ''kijken'' en ze zijn gebroken.. Maar bij een van de zaken zag ik een tegel die ik echt leuk vond, zwart/wit vierkanten met daarin grijze cirkels.

Hij had ze alleen niet op voorraad, of we de volgende week terug konden komen.

Prijs: 7500 cfa (11,50) per m2) Toen we dus de week erop terug gingen had hij ze nog niet en was de prijs ook ineens gestegen. We hadden even moeten bellen zei hij...dat betekent hier dan kunnen wij ze halen bij een andere zaak, en er zelf ook nog wat aan verdienen. Nee bedankt we zoeken wel verder. Nog enige tegelzaken aangedaan, maar echt geen mooie tegels.We hadden het al bijna opgegeven toen we een grote quincalleria(ijzerwaren, verf cement etc winkel) zagen met tegels.

En hij had ook ónze'zwart/wit tegel, en na even onderhandelen was die 6000cfa (9,20) per m2 en we hadden 8m2 nodig, dus dat scheelde toch ongeveer 25 euro. Later kregen we toen we te kort hadden 7 gratis tegels, nog nooit meegemaakt in Mali, echte service. Daar gaan we dus naar terug, want zo werkt het wel...toen de tegels erin zaten kwam de plombier(loodgieter) om de wc, wastafel en douche te plaatsen. Even snel en dan weg, gevolg scheve wasbak, wc niet vast, en wij waren met andere dingen bezig, dus niet gecontroleerd..

Je moet dus alles controleren er bovenop zitten anders wordt het met de 'franse/malinese'' slag gedaan. Zo ook de deur die verplaatst moest worden en in de badkamer kwam. Scheef(dat lag ook aan degene die de deur had gemaakt) en kon ook niet goed dicht.

Het is zo stom want dan moeten ze terugkomen, en kost het ze nog meer tijd. We leren veel, en worden door schade en schande wijs. Vandaag kwam de loodgieter dus weer en heb ik hem het even goed duidelijk gemaakt wat ik van zijn werk vond. Hij zeurde de eerste keer dat hij niet genoeg werk had, dus ik zei hem dat als hij zulk werk aflevert dat niet verwonderlijk is...was een beetje boos. Thierno had afgesproken dat hij in beide badkamers alles zou plaatsen, maar nu wilde hij extra geld voor de 2e badkamer. We hebben hem laten gaan. Het is zo nu en dan zeer ontmoedigend, maar doni doni(langzaam, langzaam) komen we er wel. En het begint nu echt op te schieten, volgend jaar, want we hebben nu nog 2 weken en het geld is bijna op, komen er tegels op alle vloeren en gaan we de wanden verven. Morgen even een dagje niks of lekker gaan eten bij Comme chez soi, een restaurant waar Wendela, een Nederlandse die hier woont, werkt. Marja een andere vriendin komt ook, en de vriend van Wendela gaat spelen. Ging niet door omdat hij ziek was, wel gezellig gegeten. Daarna nog even bij taxi Bamako gezeten,  een cafe van een Nederlands stel in centrum Bamako. Wel weer raar om tussen alle expats te zitten...(allochtonen dus) Volgende week nog een keer naar Segou, als we alles hier geordend hebben, kijken hoe de bomen er bij staan, en Ina( de moeder vanA Thierno) bezoeken.

1. Hein Verheijen:
    6 september 2015
    Lieve Ellen,

klinkt goed dat doni doni en dat is het natuurlijk ook als je weer bijna een jaar moet wachten voor je verder kunt bouwen. De vloer van de badkamer is inderdaad erg mooi. Wij zaten ons net te oriënteren op een fietsreis van Windhoek naar Kaapstad. We hebben heel erg gekeken naar andere plekken in de wereld maar komen steeds weer in Afrika uit. Geniet nog even van de laatste twee weken en groet voor Thierno.
  2. Emilie Toure:
    7 september 2015
    Schitterend die tegeltjes. Nu jullie daarmee beginnen wordt het steeds mooier. Dat cement is ook niet fijn. Succes emilie
  3. Brigit:
    7 september 2015
    Leuk verhaal Ellen, toch meer gedaan dan je denkt, let maar op als je weer terug komt! Veel plezier nog. xx b