Week zonder bagage, planten wonderwel overleeft

24 juli 2016

Alweer 1,5 week hier in Niamana een buitenwijk van Bamako. Vorige week donderdag vlogen we vanaf Brussel(goedkoper) naar Tunis, en van daaruit naar Bamako.

We hadden slechts een uur vertraging, maar deze keer geen vliegtuigen gemist, wel onze koffers...Bij aankomst een uur bij de lopende band gestaan, toen bleek dat onze bagage er niet was..Echt heel vervelend, want ik had alleen de kleren die ik aan had, verder niks. De eerste keer dat dit me overkwam dus ook niks extra's meegenomen in de handbagage. Volgende dag naar het vliegveld, nog steeds geen bagage, wel aangegeven en we kregen een dossier en daarna naar het kantoor van Tunisair, waar een man ons beloofde dat de bagage echt morgen aankwam..dat hebben we denk ik wel 3 x gehoord, peutetre demain, dus niet.Het frustrerende is dat je niet echt weet wie je moet aanspreken, dus toen maar iedereen. Ik heb het Nederlandse bedrijf die de tickets verkocht gemaild, het bureau van Tunisair in Brussel en heel boos geworden op de verantwoordelijke op het bureau van Tunisair in bamako. Misschien heeft het geholpen want de bagage was er de dag erna(denk ik niet, want deze keer liet hij ons een brief zien dat de bagage echt werd opgestuurd).Ik geloofde het niet totdat ik de koffers echt zag. Er was dus 12 ton bagage achtergebleven in Tunis, van verschillende maatschappijen. De planten die ik had meegenomen hebben het wonderwel overleeft, de bramen waren goed, de druif wat gelig, en de vijg (stekken) waren zelfs uitgelopen in de koffer. Alleen de lavendel is waarschijnlijk dood, heb hem nog wel in de grond gezet, we zullen zien.Verder hadden we veel materiaal voor het huis meegenomen dus erg fijn dat ze er waren.. Na een week alweer aardig gewend en ingericht, na een jaar is alles erg vies, moet worden schoongemaakt, stof en muizen. En steeds wordt het iets beter en 'luxer', we hebben dit jaar electriciteit, en ze zijn vandaag alle stopcontacten en schakelaars aan het plaatsen. Wel heel fijn omdat we de koelkast kunnen aansluiten, stofzuigen en makkelijk apparaten kunnen opladen. Gemak dient de mens, vorig jaar nog lamp op zonnepanelen en converter voor opladen telefoon en computer, maar dat gaat ook goed..Ook dit jaar nieuw; 2 solarbags, waar je water van de put in doet en dan in de zon legt en na 3 uur(of 6 uur als het bewolkt is) schoon water hebt. Alles gaat eruit, microben, bacterieen, chemische troep en zelfs medicijnresten geloof ik. Erg handig, want mijn darmen vinden het pure putwater niet zo fijn. Dus al aardig gewend alhier, het weer werkt ook mee, er is elke dag regen dus daarna heerlijk koel, vandaag bewolkt met een klein beetje zon. Alle buren weer gezien en de kinderen, Burama en Boubakar van de Peul buren komen vaak even langs en zijn heel nieuwsgierig, maar hele leuke jongens. De broer van Thierno woont nu op de hoek van de straat met zijn gezin, ook erg gezellig. Achter ons zijn aan het bouwen, als ik nu geld had gehad dan had ik dat terrein ook gekocht, dan hadden we een hele grote tuin... Volgend jaar gaan we als het goed is bouwen in Dialabougou, bij Segou, het land wat Thierno heeft geerft van zijn vader.Dus dan kan ik daar de tuin realiseren, wat we al aan het doen zijn door bomen te planten, en er is een put gemaakt. Mijn broer heeft de tekeningen gemaakt voor het huis van leemstenen wat we daar willen bouwen, maar we moeten eerst dit huis afmaken. Op het programma staan tegels leggen en muren verven, eind volgende week gaan we naar Segou om de moeder en zus  en overige familie van Thierno te bezoeken en daarna gaan we beginnen.Ook ga ik dit jaar weer stoffen kopen bij de zus van Thierno voor Brigit een vriendin. Zij is samen met een vriend een bedrijfje begonnen, stories connect. Ze maken blouses van verschillende stoffen uit een aantal landen, en laten die maken in Nepal, waar Brigit vaak heen gaat. De bedoeling is dat mensen die dat willen ze voor hen gaan meenemen. Het gaat ook om het verhaal achter de stoffen. De stoffen die ik meeneem zijn gemaakt voor speciale gelegenheden, bv internationale vrouwendag, de kerk, of voor scholen. Er staan prachtige afbeeldingen en gezichten op. Dit jaar ga ik ook de zus van Thierno interviewen en de mensen van Comatex war de stoffen gedrukt worden. Ook ga ik kleine filmpjes maken zodat Brigit en Jan ze op hun vlog kunnen zetten. Genoeg plannen en werk te doen dus, maar ook tijd voor leuke dingen...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique Teggelove:
    24 juli 2016
    Fijn dat de bagage er eindelijk is en dat de meeste planten het gered hebben.
    Ik heb lavendelzaad. Wil je er wat van?
    En ik heb kleine papayabomen. Ibrahim had voor de grap de pitten in de bloempotten gegooid
  2. Emilie Toure:
    25 juli 2016
    Leuk te horen dat je weer in Mali bent. Wat een belevenissen nu weer met die bagage..... Gelukkig is het wel terecht. Naar die bramen en die druif ben ik benieuwd hoe die het daar doen. De regentijd is misschien wel de beste tijd om zo'n experiment te starten. Wens jullie een fijne tijd daar.
  3. Jan Peeters:
    26 juli 2016
    Super Ellen! Leuk om te lezen en de foto's te zien op Facebook. Have fun!
  4. Brigit:
    27 juli 2016
    Ha die Ellen dat was een slechte start, en dan dat bouwen achter je huis, brrr weet er alles van! Wat weer mooie plannen en vast leuk iedereen weer te zien te weten hoe de bomen er bij staan en nog veel meer! Is het al een soort thuiskomen voor je? Hier gaat het goed met de blouses mensen vinden het mooi het idee van wereldblouses leuk, zelfs laatst een praatje gehuiden op een avond over Nepal, hi hi kom ik aan met mijn kledingrekje.
    Ik vond het filmen leuk trouwens, jij plezier liefde geluk en wat je verder wenst, lieve groet, Brigit."