Het hek is klaar de malaria weg...

22 augustus 2015

Het hek is klaar en de malaria is weg...

We zijn woensdagmiddag weggegaan uit Segou, een beetje laat en dat was eigenlijk niet goed omdat in het donker het vrij moeilijk rijden is.

De weg van Segou naar Bamako is vernieuwd, en werkelijk heerlijk om op te rijden, geen kuilen meer en je bent er in 2,5u. Het moeilijke in het donker is dat veel tegenliggers, en met name bussen groot licht voeren, dus wordt je echt verblind, knipperen met je eigen lichten helpt niet...Met als gevolg dat ik bijna tegen een slagboom van een z.g posteControle politie en douane) aanreed. Die was niet verlicht, maar gelukkig zag Thierno het op tijd...wel schrikken..

Het hek is af, de mannen en Thierno hebben heel hard gewerkt, zwaar werk ook, maar het ziet er heel mooi uit. Het is raar met een hek, aan de ene kant ben je ingesloten en aan de andere kant beschermd tegen de dieren, en kunnen we nu ook beter de grenzen zien van ons land.

Het heeft al met al wel veel langer geduurd dan gedacht en waren we 2 weken in Segou.

De malaria kuur heeft geholpen en ik voel me weer goed. Ik heb heerlijk 3 dagen bij Monique kunnen uit zieken, in een gewoon bed en douche en wc. Waar wij logeren is het toch een beetje behelpen, met buiten wc en matras op de grond. Vorige zondag met Houassatou, de zus van Thierno gekookt voor de mannen op ons land, we hadden gas, pannen en kruiden, en natuurlijk rijst en vis en groenten mee.

Heel gezellig en ook Rokia(andere zus) en haar dochter en kleindochter en een halfzus kwamen langs..en bleven mee eten. Rijst met vis z.g zame, erg lekker.

Het duurde jammer genoeg wat lang want er stond best een windje en we hadden maar een pit. De mannen vonden het ook erg lekker...

Vorig jaar hebben we ook een ezeltje gekocht met een charette, om de olievaten met water naar de bomen te brengen, iemand uit een naburig dorp gaf de bomen water. Het ezeltje staat bij de boerderij waar de neef van Thierno hem verzorgt. We hebben hem doni doni genoemd, bambara voor beetje bij beetje, of langzaam langzaam) Hij was eerst een beetje schuw maar nu begint hij me al te kennen, en mocht ik hem knuffelen... De laatste dag hebben we nog wat struiken en bomen gekocht bij een plantenman die in de Franse wijk(in de koloniale tijd hebben de Fransen daar grote villa's gebouwd en heel veel bomen gepland, die nu heel groot en oud zijn, veel balanzans) zit aan de Niger o.a citroen/sinaasappelbomen, acacia, bougainville, palmen etc We hebben nu weer 53 bomen en dan nog 11 karitebomen en een kapok die er al stonden

En nu hier weer verder, de stukadoors zijn vandaag begonnen, de achterkant van huis en de kamers aldaar moeten nog gestuct. Er moeten ramen en een deur worden geplaatst en die gaan wij verven, tegels uitzoeken en nog veel meer....nu vandaag nog even rustig aan, we zijn allebei moe van alle inspanningen.

Hier zijn wel een aantal zaden opgekomen, rucola, pluksla en snijbiet, oostindische kers, maar de lavendel, en zonebloemen, citroenmelisse niet.

Ook de zaden van de tropische vruchtbomen steken hun kopje nog niet boven de grond...maar die duren 4 tot 6 weken, het is nu 2 weken geleden dat ik ze gepland heb...

a la prochaine fois...

1. Claar Verheyen:
    22 augustus 2015
    Leuk weer El jullie avonturen te volgen..heb heel af en toe wifi..dus dan grijp ik mn kans. Wij zijn nu op terugweg naar Nederland. .ook weer met nodige hindernissen. ..liefs Claar
  2. Emilie Toure:
    23 augustus 2015
    Fijn dat het beter met je gaat. Leuk om je verhaal te lezen. Wat zijn jullie hard aan het werk! Prachtig zo'n schattig ezeltje. Groetjes Emilie
  3. Mirjam Rullmann:
    24 augustus 2015
    Hard gewerkt!! Fijn dat je weer beter bent! Mooie foto's, vooral de tegenlichtopnamen. Liefs, Mirjam