Facebook en twitter plat, schilderen en tegels leggen

21 augustus 2016

Het is zondag, vanmiddag een rustig middagje, vanmorgen, gister en eergister geschilderd.Beetje moe van al het werk. Er is een hoop te schilderen, kamers, een lange gang de keuken, de salon..Ondertussen is Ibrahim, de neef van Thierno alles aan het tegelen, hij doet het erg goed en snel. De ene helft is al klaar, behalve de plinten, de trap, en daarna nog de 'salon', onze slaapkamer en het terras. Hij is erg zorgvuldig itt tot sommige anderen..wat weer de nodige frustraties opleverde. De manson van vorig jaar, jacouba kwam om een paar deuren te plaatsen en af te werken, dit moet alweer met cement, je ontkomt er niet aan. Hij doet iets snel, en gaat dan iets anders doen of weg, met als gevolg zijkanten heel bobbelig gestuct. Ook heel langzaam en dat had als gevolg dat Ibrahim veel later kon beginnen. We hebben hem er een aantal keren op aangesproken, en uiteindelijk heeft hij een kant van de deur een beetje glad gestuct. Ik had het helemaal met hem gehad..hij kwam ook niet meer en toen Thierno hem ging zoeken (hij nam de telefoon niet op) en hem zag hier in Niamana, probeerde hij zich te verstoppen. Uiteindelijk kwam hij maar ik wilde niet meer dat hij verder ging, dus hij ging, en ik was erg boos. Het is voor mij moeilijk mijn kalmte te bewaren, terwijl dat waarschijnlijk het beste is..Dus ik ben erg blij met Ibrahim..hij logeert hier ook omdat hij vrij ver weg woont. Dit, het slechte werken gebeurd aan de lopende band, elke keer weer, we hebben nu wat meer ervaring maar toch. Ondertussen dus geen facebook meer(en twitter), de Malinese regering had deze sociale netwerken platgelegd. eerst dacht Thierno, het ligt aan de computer, of de connectie, maar 2 dagen later hoorden we via de radio de echte reden..(zie ook mijn bericht op facebook, wat het nu weer doet) Een radiopresentator, was te kritisch geweest, en opgepakt, hij heeft veel volgers dus was de regering bang dat er via facebook opgeroepen zou worden tot demonstraties.Wat toch gebeurde, en waarbij dus 3 mensen zijn gedood, en een aantal gewond. Terroristen in het noorden en ze gaan achter een radiopresentator aan... Wat voor democratie is dit, en kan dat zomaar, ook facebook zelf heeft er niks over gezegd volgens mij.(hebben ze meegewerkt???) Vrijheid van meningsuiting is ver te zoeken. Ook Thierno was heel boos, voor aankomende donderdag zijn weer demonstraties gepland las ik. Het leven gaat gewoon door, en je merkt er hier in Niamana niet veel van, Bamako centrum is ver weg, ongeveer 1 uur rijden. De tijd gaat snel, en we hebben te weinig tijd om alles te doen wat we willen. Vorige week ook een namiddag wandeling gemaakt, hierachter in Niamana is nog een prachtig stuk ongerepte natuur, met veel oude mango's, veldjes met mais, en heel veel vogels. Heerlijk, we kwamen een man tegen die zijn veldje daar had, ik mocht een foto van hem maken. Hij vertelde over een stuk land met een muur erom wat we zagen, 5 hectare, wat iemand 30 jaar geleden had gekocht, over de muur zag je heel veel verschillende bomen, hij vertelde ook dat er een huis was, maar dat kon je niet zien. Ik hoop dat het land waar we gaan bouwen in Dialabougou, bij Segou ook zo wordt...we hebben nu dus alweer 50 bomen. Thierno vond nog twee kleine mangotjes onder een grote boom, en we hebben hier wat zaden gepland, de morenga, een boom die heel veel goede eigenschappen heeft en snel opkomt. Die gaan we over een week als we weer naar Segou gaan planten, ook ga ik mensen filmen over de stoffen en wat interviews doen. De planning is om volgend jaar in Dialabougou te gaan bouwen, we hebben uitgerekend dat we 17000 geperste leemstenen nodig hebben die ze in Sevare in het noorden maken.(zie voor voorbeelden st dogononderwijs, zij hebben een aantal prachtige scholen gebouwd) Het is alleen heel zwaar, een steen weegt 7 kg, dus nog een hele tour om ze daar te krijgen, we zijn nu aan het kijken hoe.Verder donderdag ook nog naar de bruiloft geweest van alweer een andere neef. Het regende die dag en er was wel een tent gebouwd, maar de bruid zat in de auto, en kwam eruit om met ons te poseren.. Verder een beetje saai, vrouwen zitten.bij elkaar en mannen ook, ik kreeg wat te eten en drinken, maar verder zat iedereen de hele tijd. Meestal is er wel tamtam en dansen, maar deze keer niet, of een beetje. Alleen een griot(een vrouwelijke zanger) die binnen de kortste keer mijn naam wist, en mij toezong als madame Traore..om geld te ontvangen dus.Verder werd ik mee getroond naar de slaapkamer waar alle kadoo's waren, heel veel stoffen, en die werden wel 3 x geteld. We zijn niet heel lang gebleven, wel leuk om Thierno's zussen Ami, Rokia en Djeneba(halfzus) te zien.Er zijn nog veel meer verhalen te vertellen, maar dat bewaar ik voor de volgende keer..We genieten, het is niet te warm en bijna elke dag wel een bui..

1. Hein Verheijen:
    Lieve Ellen,
    Time flies,volgens mij komen jullie al weer bijna terug. Lijkt me ook wel moeilijk om weer 10 maanden te moeten wachten voordat je verder kunt. Maar jullie huis schiet zo te zien flink op. Geniet er nog even van en een dikke knuffel voor jullie.
    Hein.
  2. Monique Teggelove:
    21 augustus 2016
    Oh haha, zo herkenbaar die metselaarsverhalen. Schrale troost: in de loop der jaren krijg je de juiste mensen wel op je pad.
  3. Claar Verheyen:
    22 augustus 2016
    Ha lieve Ellen, wat zijn we toch allemaal druk! Hier ook spannende tijden...we zijn met een huisje bezig..wat boven een mooi dorp aan zee is ,in een mooi natuurgebied...1200m2 grond met olijfbomen en fruitbomen op terassen en een lief casco natuurstenen huis..prachtig uitzicht rondom en 1, 5 km van het dorp...onverharde weg...Geen water en geen stroom : we hebben daar een put, maar die moet dieper gedrild worden..kortom we zoeken uit wat drillen naar water kost en een eige zonnepanelen/accu/ generator..eigen electrisch systeem; Het huis is van onze buurvrouw..ze vraagt 30.000...maar het staat bij het kadaster voor 8500 eu..en de notaris zei : niet meer dan 15.000 eu betalen..en ze adviseerde : een deel boven tafel en een deel onder tafel...Gister was de man van de drilling company er met ons kost toch gauw 11.000 eu..maar dan heb je ook 80 m diep geboord en erg veel en goed water; Hij wist nog een veel beter huisje voor ons ..vond deze ouwe meuk maar niks; Bleek een klein hokkerig huis te zijn..dus wij haakten af.. en gingen nog wat rondlopen : ik zei..zul je zien..dan vinden we zo een heel mooi huis...En ja hoor..aan de rand van Argalasti..met uitzicht over zee..oud stenen huis en 1200m2 grond veel bloemen, druiven etc..en natuur rondom ..dorp achter je..moet ook nog wel e.e.a. aan verbeterd/verbouwd worden..Kortom we hebben stof tot nadenken.....is moeilijk kiezen..ons budget is beperkt... dus we komen toch uit bij oude...totaal te verbouwen huisjes....Nou jullie leren ook steeds bij...lijkt me leuk om een keer die kant op te komen!
    liefs,
    Claar
  4. Hanneke:
    28 augustus 2016
    Lieve El,
    ik geniet erg van je verhalen en van je foto's!
    zo herkenbaar, de sfeer, voor mij al lang geleden; voor jou onderdeel van je leven, super!!!
    Liefs Han