Van Amsterdam naar Lissabon en via Parijs naar Bamako.

31 juli 2015

Alweer bijna een week weg, en 6 dagen hier, nu net toen we naar de stad wilden vertrekken een flinke hoosbui, straten veranderen in rivieren en je kan douchen in de steeg naast ons huis onder de afwateringsgoot...dan maar even schrijven.

Vorige week woensdag zou ons vliegtuig om 17.50 vertrekken om via Lissabon naar Bamako te vliegen. We vertrokken pas om 19.30, eerst moesten ze nog schoonmaken en toen was er een klein technisch mankement. Ik vroeg aan een van de stewardessen of we ons vliegtuig naar Bamako nog zouden halen, geen probleem zei ze...Natuurlijk was het vliegtuig in Lissabon al vertrokken en de eerst komende vlucht was die van Air france de volgende dag. Ook geen warme maaltijd(door de vertraging zeiden ze) alleen een broodje. We kregen dus een voucher voor een 4 sterren hotel van slechts € 290 en een diner...maar we moesten zolang op onze koffers wachten dat tegen de tijd dat we in het hotel aankwamen het restaurant dicht was en we alleen een kleine snack konden krijgen.

We hadden erge honger, maar erg lekker was het niet, een droge tosti en wat friet.

Het ontbijt de volgende dag daarentegen was heel overvloedig.

We moesten dus weer terug naar Parijs en van daaruit overstappen naar Bamako.

Al met al een lange reis, om 09.30 weer op het vliegveld, en om 20.00u gearriveerd in Bamako.

Het enige voordeel was dat we om 20.00 en niet 0m 24.00 aankwamen, dus niet te laat bij ons huis.

Taxi genomen en onderweg eten gehaald, en he he daar waren we. Lekker op het dak geslapen, en de volgende dag met opruimen, ordenen en schoonmaken begonnen. En dat is wel heel erg nodig na een jaar, alles was vies en overal muizenkeutels. Ook de auto konden we niet meteen gebruiken, eerst moesten de wielen er weer op en de verzekering betaald, en ook de accu was leeg.

Verder de tuin geordend en begonnen met het planten van alle fruitboomzaden(kaki,vijg, kiwi,olijf, citrus en nog vele andere) die ik had mee genomen.De zaden moesten eerst geweekt en dan gepland, tijdelijk in een klein zakje. Ik ben benieuwd, het duurt 4 tot 6 weken voor ze ontkiemen en ik ze kan planten in Segou.

Verder kwamen alle buren en de kinderen ons welkom heten, vooral de kinderen zijn grappig die blijven dan echt een tijdje, ze staan dan tegen de muur 10min,zeggen niks en bekijken je)

Burama een van de buurkinderen, werkelijk een beeldschoon jongetje, komt zo nu en dan even aan''en gaat dan zitten met zijn bal, die hij van Thierno heeft gekregen.(zie foto) Twee jaar geleden was hij nog bang voor me,(te wit) maar hij is geen kleuter meer en flink gegroeid. Zijn vader en moeder zijn Peul en leven van hun dieren, allemaal lang en slank en licht getint.

Ook Ami de vrouw van de 'gardien'' van het huis van de broer van Thierno(hij is een huis aan het bouwen aan het eind van de straat) was er, zij heeft 2 hele schattige meisjes.

Zij let altijd een beetje op ons huis, en haalt ook water bij ons uit de put.

We zijn ook begonnen met regelen van de verdere werkzaamheden hier, achterkant van huis stukken, ramen deuren plaatsen, stopcontacten plaatsen(er is zowaar een electriciteitpaal in onze straat geplaatst) en de badkamer afmaken enz In Segou waar we het land hebben willen we meer bomen planten en een hek plaatsen(tegen vreetgrage geiten en koeien).

Dus er is veel te doen, 2 maanden lijkt veel maar is zo voorbij.

Zondag hebben we even pauze genomen en is Thierno een vriend gaan bezoeken en ik een n Nederlandse vriendin die die hier al 12 jaar of meer woont. Leuk om haar en haar man weer te zien, vind het toch fijn dat ik hier een paar Nederlandse vrouwen en man ken.

Het is wel weer heel erg wennen aan het leven hier en de warmte, hoewel het nu na een bui heerlijk koel is. Alleen kunnen we nu niet weg omdat de weg nog een “rivier”is.....

Hier is alles niet zo vanzelfsprekend..water moet je uit de put trekken, erg zwaar maar het lukt me, met apparaat bacterievrij maken, lampen in de zon voor energie, apparaten opladen via converter in de auto etc, we hebben nu alles, en elk jaar wordt het een stuk beter. Ik realiseer me wel hoe makkelijk we het in Nederland hebben...

Alles is heerlijk groen,de regentijd is echt begonnen en bomen zijn hard gegroeid, ook hebben veel vogeltjes in de tuin, een prachtige met een blauw befje, en rode, en wat gewone mus achtigen.

Zaterdag gaan we naar Segou,moeder en verder familie van Thierno bezoeken,en kijken hoe het met de bomen aldaar is, ik ben benieuwd hoe ze er bijstaan...

1. Peter:
    geniet! groeten aan jullie beiden uit Marken, Peter
  2. Emilie Toure:
    31 juli 2015
    Wat een lange reis Ellen. Nu de tropische boompjes laten groeien. Leuk om op het dak te slapen. Het is volle maan! Dat zie je nergens zo mooi als in Afrika volgens mij. Geniet van je tijd daar. Groetjes emilie